قدرت ایفای نقش دولت ها به عنوان مشتریان اصلی خدمات فضایی

 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۹/۱/۲۰ | 
دهه گذشته، دهه­ عصر جدید فضا و تجاری سازی بخش فضایی بوده است. بنا به گفته Space Angels، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی در فضا از حدود ۲۰۰ میلیون دلار در سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۱ به حدود ۳ میلیارد دلار از سال ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ رسیده است.
با رشد اقتصاد بخش فضایی به میزان دو برابر متوسط GDP جهانی، ملت ها به دنبال این صنعت نو و تجدید پذیر برای ایجاد نوآوری و رشد هستند. دولت ها به طور فزاینده ای برای جذب و تسهیل ورود سرمایه گذاران جدید فضایی رقابت می کنند. حتی کمیسیون اروپا اقدام به ایجاد یک صندوق جدید سرمایه گذاری در حوزه فضایی نموده و بر ارائه خدمات در پایین دست زنجیره ارزش فضایی متمرکز شده است.
سرمایه گذاری های موفق باعث ایجاد تنوع روز افزون و ورود بازیکنان جدید به بخش فضایی شده و تقابل با صنایع دیگری مانند دیجیتالی شدن و هوش مصنوعی (AI) سرعت بیشتری خواهد یافت. با وجود تعداد فزاینده ای از مشاغل خارج از بخش سنتی صنعت فضایی، اکنون فضا نه تنها به نوآوری تکنولوژیکی و رشد اقتصادی تبدیل شده است، بلکه ابزاری برای کمک به حل مشکلات بزرگ اقتصادی اقتصادی مانند سازگاری جوی، جنگل زدایی، تجارت شده است.


احسان حامد رحمت


نقش دولت ها
بدون شک مشارکت بخش دولتی در ایجاد شرکت های پر رونق فضایی بسیار مهم است؛ هیچکدام تاکنون بدون این حمایت دولتی ایجاد نشده است. نقش بخش دولتی در فضا در گذشته دور در طی تلاش برای فرود ماهنورد در دهه ۶۰ میلادی قابل توجه بوده است، اما امروز متهم به کند بودن و عقب ماندن از آن شده است. این انتقاد نمی تواند درست باشد، چراکه در حقیقت وقتی شخصی به موفقیت های SpaceX ، Maxar و تعداد فزاینده ای از شرکت های فضایی چینی فکر می کند، همه این موفقیت ها از دل حمایت و سیاست گذاری مناسب دولت ها متولد شده است.
یک نگاه دقیق تر به نقش های واقعی ایفا شده توسط بخش دولتی و بخش خصوصی، تصویری بسیار ظریف تر را عیان خواهد کرد. بخش دولتی در واقع بخشی است که با تأمین اعتبار پروژه های پرریسک، نوآوری و پیشرفت را ایجاد می کند، که بخش خصوصی سپس با مهارت و ظرافت آن را عملیاتی و تجاری سازی می کند. برای موفقیت در بخش فضایی، بخش های خصوصی و عمومی باید با هم کار کنند. دلیل این امر نقش منحصر به فرد صنعت فضا برای بسیاری از خدمات عمومی است - از امنیت و دفاع گرفته تا هواشناسی روزانه. فضا بخش ضروری و جدایی ناپذیر خدمات عمومی است.
نقش دولت در بخش فضایی با تحقیق و تفسیر خانم ماریانا مازوکواتو (Mariana Mazzucato)، اقتصاددان و مشاور سیاستگذاری دولت و نویسنده کتاب "دولت کارآفرین: نارسایی های بخش عمومی در برابر اسطوره های خصوصی" حاصل می شود که نقش بخش دولتی را در ایجاد و هدایت مأموریتها برجسته می کند. نقشی که منجر به نوآوری بزرگ شده و در تجاری سازی بخش خصوصی اثر گسترده ای دارد:
خانم مارینا مازوکواتو، مشخص می کند که برجسته ترین فن آوری های اساسی تلفن همراه آیفون توسط آژانس پروژه های تحقیقاتی پیشرفته دفاع ایالات متحده (DARPA)، وزارت انرژی (DoE)، بنیاد ملی علوم و سایر نهادهای بخش دولتی در ایالات متحده اختراع شده است، و نه شرکت اپل! ، برخلاف آن چیزی که معمولاً تصور می شود.
خانم Mazzucato توصیه می کند موفقیت در زمینه نوآوری برای حل مشکلات اجتماعی غیرقابل کنترل، نیاز دارد که بخش دولتی به عنوان یک بازار ساز عمل کرده و همچنین از طریق سیاست های تأمین، ایجاد تقاضا کند. این علاوه بر یک نقش صرفاً تسهیل کننده است که هدف از آن ایجاد محیطی توانمند است.
 
نمونه های فضایی:
این دستور العمل برای نقش دولت ایالات متحده در چند مثال خاص برای موفقیت های بزرگ در صنعت فضایی نیز استفاده شده است. به عنوان مثال، برنامه خدمات انتقال مداری تجاری (COTS) در ایالات متحده برای تولید پرتابگرهای برگشت پذیر تجاری، با ایجاد صندوق تأمین اعتبار مالی و دادن شانس رقابت در قراردادهای خدمات دولت، به شرکتهایی مانند SpaceX و Orbital ATK اجازه می دهد در صورت موفقیت برای تولید چنین پرتابگرهای برگشت پذیری، تضمین یک قرارداد سرمایه گذاری خصوصی با دولت را داشته باشند. طبق گفته ناسا، اگر این پرتابگرها توسط ناسا به روش سنتی (با سرمایه گذاری دولت) ساخته شده بود، نتیجه دو فضاپیمای درجه یک برای "هزینه حداکثر ۱۰ برابر کمتر از مقدار پیش بینی شده" بود. اما، اثر spillover آن، تجاری سازی فضاپیما است؛ به نحویکه  SpaceX حدود ۷۰۰۰ شغل و ۲ میلیارد دلار درآمد ایجاد می کند.
در حقیقت، برای همه بازیگران و اپراتورهای فضایی جهانی، نسبت ترکیب بین مشتریان دولتی و مشتریان تجاری هنوز ۴۰ به ۶۰ درصد است که با رشد نسبی مشتریان تجاری همراه بوده و از دل قراردادهای با کاربران دولتی بیرون می آید. این امر زمانی معنا پیدا می کند که در نظر بگیرید که نوآوری در فن آوری نیاز به سرمایه گذاری های کلانی برای ارائه خدمات به بازارهایی دارد که هنوز وجود ندارند. بازارهای تجاری و سرمایه گذاران خصوصی، دنباله روی بخش دولتی به عنوان مهمترین مشتری اولیه خدمات فضایی هستند. در عین حال ، فضا عامل مهمی در خدمات عمومی و دولتی مانند ارتباطات جهانی، ایمنی و امنیت، پیش بینی آب و هوا و کنترل ترافیک هوایی است.



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 393 بار   |   دفعات چاپ: 15 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر